سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و فرمود : ] آن که زمام خود را به دست سستى سپارد ، حقوق را خوار دارد ، و آن که سخن چین را پیروى کند ، دوست را از دست بدهد . [نهج البلاغه]
سیاسی اجتماعی ومناسبت ها
لینک‌های روزانه
پیوندها
 
ویژگی های انقلاب اسلامی
هر چند که همه انقلابها در جهان در برخی از امور با هم شریک بوده و باهم متشابهند ولی هر انقلابی برای خود ویژگیهای خاص به خود را داشـته که در دیگر انقلابها وجود ندارد. در این زمینه انقلاب اسلامی ایران نیز دارای ویژگیهایی است که ما بطور خلاصه و فهرست به آن ها اشاره می کنیم:
1 - حاکمیت الله
انقلاب اسلامی ایران توسط کسانی شروع شده و به ثمر نشست که معتقد بـودندحاکمیت تـنها از آن خـدا و پیامبر - صلی الله علیه و آله و سـلم- و أمـه معصومین - علیهم السلام- بوده و هر کس از غیر طریق آنان بـه حـکومت بـرسد طـاغوت وغـیرقانونی خواهد بود و به همین دلیل حاکمیت پادشاهان را در طول تاریخ غیرقانونی و نامشروع می دانستند و در زمان غیبت امام زمان (عج) تنها حاکمیت فقیه جامع الشرایط را بعنوان نماینده امام زمان (عج) می پذیرند و بس.
2 - قدرت و نفوذ معنوی رهبر
هر چند که در همه انقلابها مردم تابع رهبری انقلاب بوده و گوش به فـرمانش داده وبـه دستوراتش عمل می کنند اما این مسئله در انقلاب ما از شدت بیشتری برخورداربود زیرا رهبری انقلاب در لباس مرجعیت و نـمایندگی از نـاحیه امام زمان (عج)ظهور کرده است که معتقد مـردم آن اسـت که رد حکم او رد حکم امام زمان است ورد حکم امام زمـان رد حـکم خدا است و آن هم موجب کفر و خروج از اسلام است لذا عـمل بـه بـیانیه ها و دسـتورات رهـبری در طول انقلاب بعنوان عمل بدستورات اسلام تقلی می شد اینجاست که رهبری انقلاب اسلامی ایران از بـقیه رهـبران انـقلاب دنیا جـدا مـی شود و حکم او از نفوذ بیشتری برخوردار می گردد...
3 - روحانیت
روحانیت شیعه در بعد تبلیغی و آگاه کردن مردم (باتوجه به زمینه تـبلیغی کـه در ایام ماه رمضان و محرم و صفر و فاطمیه داشتند) و رسـاندن پـیام رهـبری به مردم وتشریح اهداف انقلاب و بازگو کردن فـساد و تـباهی دستگاه حاکمه نقش به سزأی داشته اند لذا با توجه بـه ایـنکه هیچ یک از رسانه های گروهی در داخل کشور و چه درخارج در اختیار انقلابیون نبود احیانا همزمان در اسرع وقت پیام رهبری را بـه امـت می رسانده و نـظر رهـبر انـقلاب را برای مردم در روند انقلاب تشریح می کردند نمونه بارز آن عاشورای سال 42 است که با یک طـرح و نقشه حساب شده طلاب و وعاظبنا شد همگان در روز عاشورا در سراسر مملکت نظر امام را در رابطه با نظام حاکم به مردم برسانند کـه مـردم بـاید عـلیه نـظام شورش نمایند همزمان که امام در قم عـلیه شخص شـاه آن سـخنرانی تـاریخیش را در مـدرسه فـیضیه ایراد مـی فرمود وعـاظ وطلاب نیز در سراسر مملکت داشتند نظر امام را به مـردم می گفتند و مردم را به مظالم طاغوت آشنا می ساختند این چنین نیرو و این چنین موقعیت برای هیچ انقلابی در دنیا وجود نداشت.
4 - وحدت و همبستگی همه اقشار
از آنـجا کـه 2 / 99 درصـد مردم ایران مسلمان بوده و انقلاب نیز مـاهیتی اسـلامی داشت همه اقشار مردم از طلبه و دانشجو از شهری و دهـاتی از بـازاری و کشاورز باسواد و بی سواد... همه و همه باهم در رونـد انـقلاب متحد بوده و از یکدیگر حمایت می نمودند و دست به دسـت یـکدیگر داده عـلیه رژیـم حاکم قیام می کردند هیچ انقلابی در دنـیا بـا این نوع یکپارچگی مردم روبرو نبود زیرا انقلاب کارگری فـقطهمبستگی کـارگران را بـهمراه دارد و انقلا آزادی خواهی تنها یـکـپارچگیآزادیخواهان را و ... و قـهرا انـقلاب اسـلامی وحـدت و همبستگی مسلمین را همراه خواهد اشت.
5 - پایگاه انقلاب
یـکی از ویـژگیهای این انقلاب مراکز اصلی و پایگاه دأمی آن است حـوزه های عـلمیه, دانشگاهها , مدارس , مساجد, و حسینیه ها که در نـظر مـلت ایران بعنوان اماکن مقدس بحساب میآیند و چشم همه مردم بـه ایـن امـاکن دوخته شده و به آنها با دیده احترام می نگریستند مـراکز اصلی این انقلاب بودند و قداست این مراکز به نوبه خودسهم بسزأی در به حرکت درآوردن مردم داشت.
6 - هدف انقلاب
هـدف نهضت که از همان ابتدا مشخص بوده و در شعارهأی از قبیل :
اسـتقلال ,آزادی , جـمهوری اسلامی , تبلور یافته بود, در به جنبش کشاندن مردم نقش مهمی داشته است.
7 - خودکفأی انقلاب
یکی از ویژگیهای دیگر این انقلاب این بود که همه نیازمندیهای آن (چـه در بـعدفرهنگی و چـه در بعد سیاسی و چه در تشکل بخشیدن به مـلت و بـخصوص درمسئله رهبری) از درون مرز ایران تامین می شده و از حـوزه اسـلام و مـسلمین تـجاوزنمی کرده اسـت یعنی نه نیازی به کـمونیسم شـرق بـوده و نـه احـتیاجی به کاپیتالیسم غرب بلکه همه کـارهای آن از مـتن اسـلام و رهـبری رهبران دینی و سیاسی وبخصوص رهبری امام خمینی (ره) تامین می شده است.
8 - تسخیر ارتش
انـقلاب مـا بـرای بـه شکست کشاندن رژیم حاکم و خلع سلاح او شیوه بـدیعی را بکاربسته بود که آن همان تسخیر ارتش بود زیرا با این شـیوه عـلمی و حـساب شـده هیچگاه مردم در مقابل ارتش نایستاده و ارتـش را بنام دشمن خود نخوانده اند بلکه در هنگامی که رژیم ارتش را به جنگ و کشتار مردم به میدان میآورد می دیدند که این مردم نه تـنها بـروی ارتـش اسـلحه نـمی کشند بـلکه شعارشان این است که :
ارتش برادر ماست لذا ارتش تا دندان مسلح , بخود آمده تسخیر مردم شـد نه تسلیم مردم و خود را در اختیار مردم قرار داد و این شیوه با کمترین تلفات بزرگترین پیروزی رابهمراه داشت وگرنه اگر مردم بـا سـلام در مـقابل ارتـش ظاهر می شدند یقینا با تلفات بی شمار هم نـمی توانستند بـه آن سـرعت به پیروزی برسند لذا ما از این حالت به تسخیر ارتش یاد کردیم نه تسلیم و شکست آن وقتی که ارتش تسخیر شـد یـعنی بـه مردم پـیوست نـه تنها با مردم کاری نداشت بلکه در شـدأد و جـنگهای پـس از پـیروزیبه کمک مردم شتافت (البته حساب معدودی از ارتشیان خأن جداست).
9 - شهادت طلبی
و بـالاخره ویـژگی خـاصی کـه در انـقلاب ما بود مسئله هدف داری و شـهادت طلبی بـودکه مـردم ایران کشته های در راه انقلاب را همانند کشته های جنگهای صدر اسلام شهید دانسته و نه تنها کشته شدن در این راه را ذلت نمی دانستند بلکه آن را مایه فخرو مباحات خود دانسته و بـا جـان و دل آن را خـریدار بودند لذا این انقلاب با خون دهها هـزار شهید و جانباز و معلول و مفقود بثمر نشست و همین خونها و خاندان معظم شهدا هستند که حافظ انقلاب بوده و سلامت انقلاب بوسیله آنان برایهمیشه تضمین می گردد.
برگرفته از کتاب انقلاب اسلامی و ریشه های آن

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط مباشری 91/11/11:: 9:25 عصر     |     () نظر


----------

Java Codes