سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دوستی ات را اگر جایگاهی [برایش] نیافتی، نثار مکن. [امام علی علیه السلام]
سیاسی اجتماعی ومناسبت ها
لینک‌های روزانه
پیوندها

شأنیت و شایستگى حقیقى حضرت آیت الله خامنه اى
چکیده: اگرچه صرف انتخاب مقام معظم رهبرى به عنوان جانشین حضرت امام(ره) که با درایت و جامع‏نگرى خبرگان رهبرى و در زیر سایه عنایت الهى انجام پذیرفت، توانست امید دشمنان امام و انقلاب پس از رحلت حضرت امام را به یأس تبدیل نماید اما شاید کمتر کسى در آن زمان مى‏توانست اوج عظمتى را که معظم‏له در طى دو دهه رهبرى خویش به منصه ظهور خواهد رسانید پیش‏بینى کند.
عظمتى که بیش از هرچیز برپایه کمالات بى‏بدیل شخصیتى ایشان استوار بوده و با تلاش و جدیتى وصف‏ناپذیر، همگان را به اذعان توانمندیها و شایستگى‏هاى ایشان وادار نموده است. به یقین درک این «نعیم» بى‏بدیل از یکسو بر فهم بسترسازى مدبرانه امام راحل نسبت به آینده انقلاب در اواخر عمر شریف ایشان مبتنى است و از سوى دیگر دقت در انطباق روش و منش رهبرى آن دو بزرگوار و برخى شیوه‏ها و نمونه‏هاى متعالى رهبرى مقام عظماى ولایت حضرت آیت‏الله خامنه‏اى استوار است که باید شکرگزار خدا بوده و به هدایت مجلس خبرگان رهبرى به این انتخاب در آن زمان حساس یعنى روز رحلت حضرت امام اُمّت آفرین گفت که در این نوشتار به‏طورمختصر به آن‏ها پرداخته شده است.
1- رفع موانع براى رهبرى آینده انقلاب: به‏طور مسلم موضوع تداوم رهبرى آن‏هم در اولین برهه پس از حضرت امام یکى از مسائل مهم و اساسى مسیر و راه انقلاب پربرکت اسلامى بود که ذهن و جان عاشقان امام و انقلاب را به خود مشغول و بسیار نگران مى‏ساخت. این چنین نگرانى‏اى را مى‏توان در تاریخ اسلام و تشیع آنگاه به خوبى مشاهده کرد که بسیارى از شیعیان با نگرانى امام زمان خویش را با سؤال از امام بعدى مورد خطاب قرار مى‏دادند. شاید سنگینى خطاب در آیه شریفه آل عمران که به شایعه قتل رسول خدا(ص) در اُحد مربوط مى‏باشد، حکایت‏گر تأثیر بسزایى است که مى‏توانست فقدان پیامبر اکرم، به عنوان اولین رهبر و غرس‏کننده نهال اسلام در مسلمانان داشته باشد که صد البته با تربیت قرآنى براى تداوم مسیر آن حضرت آماده مى‏شدند که این امر در رحلت امام راحل تکرار مکرر این درس را تداعى مى‏نمود که قرآن مى‏فرماید: «أفإن مات او قتل انقلبتم على اعقابکم و من ینقلب على عقیبه فلن یضر الله شیاً.»
در هر صورت این دل‏مشغولى‏ها به نوعى امام راحل را نیز در گیر مى‏ساخت که نمونه آشکار آن را در جریان ناصواب انتخاب آقاى منتظرى به عنوان قائم مقام رهبرى مى‏توان مشاهده نمود. اشتیاق خبرگان به رفع این دل‏مشغولى که اعلان قبل از تصویب و طرح موضوع با حضرت امام را موجب گردید و اعلام نارضایتى بعدى حضرت امام که در نامه 8/1/68 بر آن تأکید نمودند، همگى حاکى از آن حال و هوا و دل‏مشغولى داشته است. در این میان امید دشمنان انقلاب نیز امرى نبوده که آن‏ها حتى خود را نسبت به مخفى نگاه داشتنش ملزم بدانند و به‏طور مکرر و صریح از سوى آن‏ها مطرح گردیده بود.
در این میان آنچه بیش از همه به عنوان شاخص‏هایى از نگاه جامع حضرت امام حکایت نموده، بسترسازى رهبرى بعد از خویش است که نمونه‏هاى مهم آن را مى‏توان در قضایاى مربوط به امر بازنگرى قانون اساسى و خصوصاً پیشنهاد حذف شرط مرجعیت از شرایط رهبرى مندرج در قانون اساسى و نیز ختم قائله جنگ و به تعبیر خود امام پذیرش قطعنامه و نوشیدن جام زهر و هم‏چنین حل صریح موضوع قائم مقامى رهبرى آقاى منتظرى بود که اهمیت آن بر هیچ‏کس پوشیده نیست.
2 - راهنمایى و عطف توجه به شخص آیت‏الله خامنه‏اى: توجه و عنایت خاص حضرت امام نسبت به مقام معظم رهبرى، امرى نبود که منحصر به زمانى خاص باشد. تعابیرى که امام در جریان ترور ایشان در سال 60 داشتند و این‏که به دکتر (پورمقدس) اعلام کرده بودند وضعیت ایشان را هر نیم ساعت از دکتر معالج ایشان جویا شده به‏اطلاع امام برسانند و یا حتى تعابیرى که در جریان تعریض به خطبه معظم‏له در خصوص شؤون ولایت فقیه داشتند، تمامى حکایت از عنایت خاص نسبت به ایشان داشته است که این عنایت با مواردى که از سوى مرحوم حاج احمدآقا و برخى مسؤولین نظام همچون آیت‏الله هاشمى رفسنجانى، موسوى اردبیلى و... در جریان انتخاب ایشان از سوى خبرگان طرح گردید، مسیرى را که آن امام بزرگوار براى توجه دادن دیگران به شأنیت رهبرى در رهبر معظم طى نموده‏اند مشخص مى‏نماید.
3 - همسانى سیره و سلوک سیاسى امام راحل و مقام معظم رهبرى همچون خورشیدى در برابر همگان است. مواردى چون تکیه بر اسلام ناب در تعیین سیاستها و خط مشى‏ها، دفاع از حقوق مردم و دفاع از مظلوم، تواضع و خشوع و بهره‏مندى از کمالات معنوى و علمى و سیاسى، چشم‏پوشى و اغماض از خطاى کسانى که احتمال برگشت آنان به اردوگاه انقلاب وجود دارد، امید و اطمینان به آینده، برخورد پدرانه با جریانهاى سیاسى داخل، تکیه بر توانایى‏هاى خودى و بومى، تقویت عزت ایران اسلامى و...
4 - بیست سال رهبرى جامع و شایسته «نعیم» بى‏بدیل الهى: با عنایت به خطرات جدى احتمالى که مى‏توانست در جریان ارتحال حضرت امام اساس انقلاب را با مشکلات اساسى مواجه کند، دفع چنین خطراتى به تنهایى مى‏تواند براى اثبات برکت رهبرى مقام عظماى ولایت کافى باشد و این انتخاب را به تبع ولایت اهل بیت(ع) که مصداق اتم «نعیم» در آیه شریفه «ثم لتسئلن یومند عن النعیم» عنوان شده، دانست. اما در عین حال چشمه جوشان فیض وجود آن رهبر فرزانه آنچنان پرخیر و برکت بوده است که قلم از توصیف حقیقت آن در مى‏ماند. سکاندارى انقلابى عظیم در گذر از نشیب و فرازهایى بسیار بزرگ و مکرر، هنر بزرگ مردى است که در حرکتى بیست ساله اسلام، انقلاب و ایران را در جهان به پیش رانده است. سختى دریافت پرچم رهبرى از امام راحل که بدون تشبیه، شروع خط امامت پس از نبوت را تداعى مى‏کند، کاملاً آشکار مى‏باشد، دل نگرانى‏هایى که رسول خدا(ص)، على(ع) را در تفاوت بین جنگ بر سر تبلیغ و تأویل از آن آگاه مى‏ساخت و این‏که کینه‏هاى پس خورده در برابر آن حضرت آشکار خواهد شد و... در جریان جایگزینى رهبرى در انقلاب اسلامى دور از انتظار نبود. آنچه در این میان بیش از هرچیز جلب نظر مى‏کند، توانمندى متکى بر بندگى مقام معظم رهبرى است که بدون بهره‏مندى ابتدایى از کاریزما و تأثیر معنوى در آن سطحى که امام از آن برخوردار بودند، در طول مسیر علاوه بر اثبات شأنیت خویش، آن کاریزما را نیز در دلهاى امت اسلام ایجاد نموده و مصداق بارز «ان الذین آمنوا و عملو الصالحات سیجعل لهم الرحمن ودا» گردیدند.
اگرچه پرداختن به این مقال، فرصت و مجال ویژه‏اى مى‏طلبد اما اشاره به برخى عناوین، خود نمادى از این عظمت و توانمندى وصف‏ناپذیر این رهبر الهى مى‏باشد:
1 - تعامل مدبرانه با مراجع عظام، حوزه‏هاى علمیه و سایر مسؤولان و دست‏اندرکاران نظام و از جمله یادگار حضرت امام(ره) 2 - برخورد داهیانه در جریان حمله نظامى آمریکا به کویت و سپس عراق و مقابله با افکار نسنجیده ورود در آن جنگ و خالدبن ولید خواندن صدام از سوى برخى جریانات 3 - طرح موضوع تهاجم فرهنگى و هوشیارى بخشیدن به مسؤولان نظام و آحاد مردم 4 - اصلاح مسیر دولت سازندگى و پیگیرى رفع آسیبها و آفتهایى همچون موضوع فقر و فساد، تبعیض، فاصله طبقاتى و رفاه‏زدگى و تجمل در مسؤولان 5 - برخورد هوشیارانه با پس‏مانده جریان طرفداران منتظرى 6 - شرح صدر وصف ناشدنى و تقابل آگاهانه با روند سوءاستفاده‏کنندگان از دولت حجت‏الاسلام خاتمى و پیوند زدن شعارهاى صحیح با آرمانهاى انقلاب و جدا نمودن خطوط انحرافى 7 - تعیین خط مشى همه‏جانبه رشد و توسعه در زمینه‏هاى علمى، فناورى و فرهنگى 8 - طرح موضوع جنبش نرم‏افزارى و تولید علم و مهندسى فرهنگى و ارتباط با نخبگان دانشگاهى و حوزوى 9 - ابداع سفرهاى پربرکت استانى و فرستادن نمایندگانى در شهرهاى مختلف هر استان 10 - حیات بخشیدن به مبارزات جهان اسلام و از جمله حزب الله لبنان و فلسطین 11 - مدیریت طرح موضوع مذاکره با آمریکا و تعیین حدود و ثغور و خط مشى و تبیین حقیقت موضوع 12 - تبیین مستمر خط و مکتب و راه حضرت امام و استمرار بخشیدن به آن‏ها 13- رهبرى عملى جامعه به سمت و سوى آرمانهاى امام و انقلاب و بسترسازى رویکرد مجدد جامعه به دولتى با همان شعارهاى امام و انقلاب 14 - تأسیس مجمع التقریب بین المذاهب و کور کردن خط تفرقه و جدایى در امت اسلامى و...
که ده‏ها عنوان بزرگ و کوچک دیگر را شامل خواهد شد که هر یک نیاز به تحلیل و توضیح فراوان دارد تا بتواند عمق و وسعت برکت و تأثیر رهبرى آن بزرگمرد الهى یعنى حضرت آیت‏الله خامنه‏اى (دام الله ظله على رؤوس المسلمین) را آشکار سازد. خداوند وجودش را تا رساندن پرچم به دست صاحب اصلى آن مستدام گرداند.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط مباشری 90/3/11:: 3:34 عصر     |     () نظر


----------

Java Codes