سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بردباری جامه دانشمند است، پس مبادا که آن را برتن نکنی . [امام باقر علیه السلام ـ در نامه اش به سعد خیر ـ]
سیاسی اجتماعی ومناسبت ها
لینک‌های روزانه
پیوندها

فرصت های ایران برای تحقق شعار جهاد اقتصادى‏

1- منابع مالى‏

یک نگاه کلى به وضعیت منابع مالى سال 90، اطمینان لازم در این زمینه را فراهم مى‏سازد. اجراى طرح هدفمندى یارانه‏ها باعث آزاد شدن منابع قابل توجهى گردیده است. قیمت نفت افزایش مناسب و مطمئنى داشته و با توجه به مجموع شرایط به لحاظ قیمت نفت، احتمال مشکل بسیار بعید مى‏نماید. صندوق توسعه ملى امسال، ذخیره قابل اتکایى خواهد بود، افزایش صادرات، درآمدها را افزایش خواهد داد، افزایش سرمایه‏گذارى در کشور بخصوص توسط ایرانیان خارج از کشور قابل توجه است، رونق موجود نیز از افزایش درآمدهاى مالیاتى خبر مى‏دهد و در مجموع با توجه به ذخایر کشور به لحاظ منابع، آنچه براى یک جهش اقتصادى مورد نیاز است - بحمدالله - فراهم است. افزون بر آن‏که سهم سایر عوامل همچون مدیریت، توانمندى علمى و صرفه‏جویى‏ها از عامل منابع بسیار فراتر است.

 افزایش بهره‏ورى که محورى‏ترین شیوه تحقق جهاد اقتصادى است، تأمین‏کننده بخش عمده منابع مالى در این حرکت بزرگ خواهد بود. بى‏شک رشد اقتصادى بدون افزایش بهره‏ورى تحقق پیدا نمى‏کند و انتظار از هر برنامه اقتصادى، تحقق رشد اقتصادى پایدار است.

 بدون شک یکى از نتایج و اهداف ملموس و قابل انتظار و اصلى مدیریت و جهت‏گیرى براى جهاد اقتصادى، حصول یک رشد اقتصادى مستمر است که ابزار اصلى و شرط لازم براى ایجاد اشتغال‏هاى مولد، کاهش فقر و بیکارى، توزیع عادلانه درآمد و بویژه توسعه پایدار است، ضمناً از آنجا که در سند چشم‏انداز 20 ساله کشور، ایران کشورى است توسعه‏یافته با جایگاه اول اقتصادى، علمى و فناورى در منطقه، لذا رسیدن به اهداف سند چشم‏انداز از جمله جایگاه برتر در منطقه، مقابله با فقر و ایجاد اشتغال براى مردم، مستلزم این است که رشدهاى بالاى اقتصادى محقق شود.

 به همین جهت در برنامه چهارم توسعه، نرخ رشد اقتصادى در مجموع 8درصد پیش‏بینى شده بود که 5/5درصد این رشد براى انباشت سرمایه و نیروى کار و قرار بر این بود که 5/2درصد از این رشد از طریق بهره‏ورى تحقق پیدا کند، به عبارت دیگر بهره‏ورى کل عوامل که در برنامه سوم به طور متوسط سالانه 8/0 درصد رشد پیدا کرد، در برنامه چهارم به طور متوسط هر سال باید 5/2درصد رشد پیدا مى‏کرد یعنى در مجموع 3/31درصد از کل رشد اقتصادى کشور را باید از طریق بهره‏ورى به‏دست آورد. البته هنوز آمار دقیقى از نرخ رشد اقتصادى و نرخ رشد بهره‏ورى واقعى در برنامه چهارم در دسترس نیست ولى اطلاعات پایش‏نشده حاکى از عدم حصول اهداف برنامه است، ضمناً نرخ رشد اقتصادى در برنامه پنجم توسعه 8 درصد در نظر گرفته شده که باید براى نیل به آن و در نهایت تحقق اهداف سند چشم‏انداز، راهبردهاى مشخص و مدونى تعریف شده باشد.

 2- منابع انسانى‏

 به لحاظ نیروى انسانى، هم از جهت مدیریت و هم از جهت فنى و مهارت و توان کارشناسى در کشور، اگر چه در سالهاى پیشین، داراى کاستى‏هایى بوده‏ایم و لیکن در شرایط کنونى از هر دو جهت مشکل خاصى وجود ندارد. به لحاظ توانمندى مهارتى، انبوه فارغ‏التحصیلان دانشگاه‏ها و تربیت‏شدگان مراکز آموزشى حرفه‏اى و فنى و از همه مهم‏تر متغیر جوانى جمعیت و استعداد شایسته و خلاصه کمیت و کیفیت جمعیت موجود، عواملى است که نیاز کشور به منابع انسانى را براى تحقق جهش اقتصادى جوابگو مى‏باشد.

 3- اسناد و قوانین‏

 ابهام و سردرگمى در اهداف و اسناد بالادستى و یا فقدان قوانین و مقررات لازم براى حرکت اقتصادى، همیشه مشکل‏ساز بوده و هست ولى با داشتن سند چشم‏انداز ملى، تصویب و ابلاغ سیاستهاى کلى برنامه پنجم، نظام ادارى، اصل 44 و انرژى و مانند آن، تدوین و تصویب برنامه پنجم و بسته‏هاى سیاستى اقتصادى دولت دهم، طرح‏ها و لوایح اقتصادى مصوب سالیان اخیر، در وضعیت کنونى، مسأله ابهام و یا اختلاف دیدگاههاى موجود در جهت‏گیریها و سیاستهاى کشور را برطرف کرده و نظام با وضوح و روشنى به مسیر خود ادامه مى‏دهد. بسیارى از دیدگاهها به هم نزدیک شده و مباحث مختلف علمى در قالب قوانین و سیاستهاى مشخصى، ظاهر گردیده است و به لحاظ اسناد قانونى، افق اقتصادى کشور روشن و بسیارى از ابهامات پیشین برطرف گردیده و مهم‏تر آن‏که تجربیات گذشته، پستى و بلندى‏هاى عرصه اقتصاد در سه دهه قبلى نیز چراغ راه نظام گشته است.

 از این رو وجود اسناد و قوانین بالادستى مناسب نیز بستر بسیار خوبى براى جهش اقتصادى است بویژه این‏که در برخى از این اسناد، همین جهش اقتصادى به عنوان هدف، ابلاغ گردیده است. مثلاً در سند چشم‏انداز ملى، احراز جایگاه اول اقتصادى در منطقه آسیاى جنوب غربى هدف کشور در افق 1404 معرفى شده است.

 4- توان علمى‏

 شتابى که در رشد و شکوفایى علمى در کشور وجود دارد، از همه عرصه‏ها بیشتر بوده است به گونه‏اى که سازمانهاى جهانى را نیز به اعتراف واداشته است. شتاب 11 برابرى رشد علمى در کشور نسبت به میانگین جهانى، نویدبخش تحولات بسیار مهمى در آینده کشور بوده و پیشرفتى پایدار را خبر مى‏دهد. تولید علم، اقتصاد را نیز دانش‏بنیان نموده و جهش علمى بطور طبیعى، شکوفایى در عرصه‏هاى گوناگون بویژه جهش اقتصادى را نیز به دنبال خواهد داشت.

 از همه مهم‏تر، روحیه خودباورى علمى است که در کشور شکل گرفته و انبوه نیروهاى علمى و باانگیزه در کشور، جایگاه خاصى براى نظام نوپاى اسلامى به وجود آورده است. در بسیارى از موارد در تولیدات علمى کشور رقابت تنگاتنگ با چند کشور اول دنیا وجود دارد و وجهه علمى کشور را در دنیا ارتقاء داده است.

 اراده همه ارکان نظام نیز براى تقویت و تثبیت در جهت پیشروى علمى، تضمین‏گر آینده علم در کشور است. بنابراین عرصه علمى کشور نیز جهت یک جهاد اقتصادى کاملاً مهیاست.

5- زیرساختها

 از همان آغاز پیروزى انقلاب اسلامى و شکل‏گیرى نظام جمهورى اسلامى بطور پیوسته با وجود مشکلات فراوان، تمرکز نظام بر ایجاد و توسعه زیرساختها و زیربناهاى اصلى در حوزه‏هاى مختلف، باعث توسعه و تأمین آن‏ها گشته است. امروزه فضاهاى کالبدى مورد نیاز، جاده‏ها، سدها، تأسیسات زیربنایى در همه بخشها، آب، برق، مخابرات، حمل و نقل، دانشگاه‏ها، و... با نگاه جامع و آزمایشى و خلاصه ظرفیتهاى عظیم برآمده از تلاش سه دهه مردم انقلابى کشورمان که در کوران حوادث جنگ و رویارویى با غرب شکل گرفته، سرمایه عظیم و اطمینان‏بخشى براى جهش اقتصادى در سال 90 است.

6- مدیریت لایق و توانمند

 مدیریت کنونى در کشور اعم از قوه مجریه، مقننه و قضائیه، اولاً از انگیزه لازم براى جهاد اقتصادى برخوردار است زیرا سالهاى تعیین‏کننده‏اى به‏ویژه براى دولت دهم بوده و مجلس نیز سال پایانى خود را مى‏گذراند و در قوه قضائیه نیز مدیریتى تازه نفس وارد عرصه شده است. ثانیاً عزم به تحول جدى اقتصادى را دارند. مصوبات مجلس و بسته‏هاى سیاستى دولت گواه این عزم در سال 90 مى‏باشد. ثالثاً قوه مجریه و دولت دهم جسارت و شجاعت لازم براى ورود به جهاد اقتصادى را دارد. اجراى طرح زمین‏مانده هدفمندى یارانه‏ها، شاهد صدقى بر این مدعاست. به لحاظ مدیریتى، دولتى سخت کوش، با انگیزه، فعال، خستگى‏ناپذیر و کاملا عملیاتى، فرصت مناسبى براى کشور بوده و بنابر این فضاى مدیریت کشور، امیدوارکننده براى تحقق شعار سال مى‏باشد.

 وعده خداوند در یارى انسانهاى مؤمن و مجاهد

فراتر از همه تحلیل‏ها و محاسبات عادى، بر اساس آموزه‏هاى قطعى و تخلف‏ناپذیر قرآنى که در سه دهه گذشته نیز به طور مکرر تجربه شده است، دست حمایت و عنایت پروردگار عالم و وعده نصرت و پیروزى او را بعنوان بنیادى‏ترین سرمایه در مسیر حرکت ملّت مسلمان و انقلابى ایران همراه داشته و داریم. خداوند سبحان در سوره طلاق، فرموده است:

 و من یتق الله یجعل له مخرجاّ و یرزقه من حیث لایحتسب و من یتوکل على الله فهو حسبه انّ الله بالغ امره قد جعل الله لکل شىِ قدراَ.

 یعنى هر فرد یا جامعه‏اى که راه تقوا و بندگى خدا را پیشه کند، براى او گشایش و رهایى مقرر مى‏شود و از راهها و طرق پیش‏بینى نشده‏اى او را بهره‏مند مى‏نماید و کسى که به خدا توکل نماید، او برایش کفایت است. خداوند امر خود را به انجام خواهد رسانید. خداوند براى هرچیزى اندازه‏اى قرار داده است.

 اطلاق صدر این آیه بدون هیچ قیدى تصریح به این است که هرکس و هر جامعه‏اى تقواى الهى پیشه کرده و بر او توکل نماید، هرچند اسباب و وسائل پیش‏رو و محاسبه‏شده، مخالف خواست او باشد، خداوند به کمک آمده و اراده خود را محقق مى‏سازد. به همین جهت در آیات دیگر فرموده است:

- ادعونى استجب لکم (مومن‏60)

- الیس الله بکاف عبده (زمر36)

- والله غالب على امره و لکن اکثر الناس لایعلمون (یوسف‏21)

همه این‏ها وعده‏هاى نویدبخش و تخلف‏ناپذیر الهى است که سرمایه اصلى نظام ما در پیمودن راه تعالى از طریق عمل به تکلیف و اطاعت از خداست. از این رو با اطمینان خاطر به کامیابى و پیروزى در این راه، ملت ما تلاش خود را در سال 90 بر عرصه تولید و فعالیت‏هاى اقتصادى متمرکز خواهد نمود و بزودى شاهد دستاوردها و نتایج این مجاهدت خود خواهد بود. ان‏شاءالله


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط مباشری 90/4/5:: 12:15 عصر     |     () نظر


----------

Java Codes