سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دو کار با هم چه ناهمگون است و ناسازوار ، کارى که لذتش رود و گناهش ماند ، و کارى که رنجش برود و پاداشش ماند . [نهج البلاغه]
سیاسی اجتماعی ومناسبت ها
لینک‌های روزانه
پیوندها

  انتخابات از افتخارات اسلام
... انتخابات نماد حرکت اسلامى در کشور ماست. انتخابات، هدیه‏ى اسلام به ملت ماست. امام بزرگوار ما حکومت اسلامى به روش انتخاباتى را به ما یاد داد. حکومت اسلامى در ذهن‏ها و خاطره‏ها به شکل خلافت‏هاى موروثى به یادگار مانده بود؛ خیال مى‏کردند حکومت اسلامى یعنى مثل خلافت بنى‏امیه و بنى‏عباس یا خلافت ترکان عثمانى؛ یک نفر با نام و شکل ظاهرى خلیفه، اما با باطن و عمل فرعون و پادشاهان مستبد؛ بعد هم که از دنیا مى‏رود، یک نفر را به جاى خود معین کند. در ذهن مردم دنیا، حکومت اسلامى به این شکل تصویر مى‏شد؛ که بزرگترین اهانت به اسلام و حکومت اسلامى بود. امام، حکومت اسلامىِ به روش انتخابات مردم و حضور مردم و تعیین منتخب مردم را - که لبّ اسلام است - بار دیگر براى مردم ما معنا کرد و در جامعه‏ى ما تحقق بخشید.
امروز در کشور ما مسئولانِ سطوح مختلف به‏وسیله‏ى مردم انتخاب شده‏اند؛ یا مستقیم یا غیرمستقیم. مسئول انتصابى، مسئولیت موروثى، مسئولیت به خاطر پول و چیزهاى مادى و دنیوى، در نظام جمهورى اسلامى نداریم. انتخابات ریاست جمهورى، انتخابات مجلس شوراى اسلامى، انتخابات خبرگان تعیین رهبرى، و انتخابات شوراى شهر جزو افتخارات ملت ایران، جزو افتخارات اسلام، و جزو افتخارات شخص امام است. قانون اساسى ما با تعیین موارد این انتخاب‏هاى حساس و سرنوشت‏سازِ مقطعى توانسته است در دنیاى اسلام، ذهن‏ها و فکرهاى مؤمن و روشن و تحول‏خواه را به خود جذب کند.
مبناى مردم‏سالارى دینى با مبناى دمکراسى غربى متفاوت است. مردم‏سالارى دینى - که مبناى انتخابات ماست و برخاسته‏ى از حق و تکلیف الهىِ انسان است - صرفاً یک قرارداد نیست. همه ‏ى انسان‏ها حق انتخاب و حق تعیین سرنوشت دارند؛ این است که انتخابات را در کشور و نظام جمهورى اسلامى معنا مى‏کند. این، بسیار پیشرفته‏ تر و معنادارتر و ریشه‏ دارتر از چیزى است که امروز در لیبرال دمکراسى غربى وجود دارد؛ این از افتخارات ماست؛ این را باید حفظ کرد.

فرازی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى‏ در مراسم شانزدهمین سالگرد ارتحال امام خمینى (ره) 14/3/1384

 

حضور در انتخابات هم حق مردم وهم تکلیفی بر دوش آنها
تکیه نظام به آراء مردم، یکى از میدانهایى است که مردم در آن نقش دارند. حضور مردم و اعتقاد به آنها باید در این‏جا خود را نشان دهد. در قانون اساسى ما و در تعالیم و راهنماییهاى امام، همیشه بر این نکته تأکید شده است که نظام بدون حمایت و رأى و خواست مردم، در حقیقت هیچ است. باید با اتّکاء به رأى مردم، کسى بر سر کار بیاید. باید با اتّکاء به اراده مردم، نظام حرکت کند. انتخابات ریاست جمهورى، انتخابات خبرگان، انتخابات مجلس شوراى اسلامى و انتخابات دیگر، مظاهر حضور رأى و اراده و خواست مردم است. این یکى از عرصه‏هاست. لذا امام بزرگوار، هم در دوران حیات خود به‏شدّت به این عنصر در این عرصه پایبند باقى ماند و هم در وصیّت‏نامه خود آن را منعکس و به مردم و مسئولان توصیه کرد. در حقیقت انتخابات و حضور مردم در صحنه انتخابِ رئیس جمهور، نمایندگان مجلس و یا سایر انتخابهایى که مى‏کنند، هم حقّ مردم است، هم تکلیفى بر دوش آنهاست. در نظام اسلامى، مردم تعیین‏کننده‏اند. این هم از اسلام سرچشمه مى‏گیرد

فرازی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى‏ در اجتماع زائران مرقد مطهّر امام خمینى (ره) 14/3/1380

 

جمهوری اسلامی مردم سالاری تمام عیار
امروز نظام جمهورى اسلامى - که یک نظام دینى است و قواعد و اصول و پایه‏هاى ارزشى آن از دین سرچشمه مى‏گیرد - یک نظام مردم‏سالار به تمام معناست و در هیچیک از کشورهاى اسلامى، مردم‏سالارى به شکل وسیعى که در جمهورى اسلامى هست، وجود ندارد. البته این حقیقت براى جبهه دشمنان تلخ است. آنها حاضر نیستند ببینند در مقابل چشمشان پرچم دین و دمکراسى روى یک عَلَم برافراشته مى‏شود. سعى آنها این است که بین مردم‏سالارى و دین فاصله ایجاد کنند؛ لذا واقعیت نظام جمهورى اسلامى رنجشان مى‏دهد. براى این‏که بتوانند افکار عمومى دنیا را از این حقیقت درخشان منحرف کنند، با وسایل تبلیغاتى و ابزارها و عمّال تبلیغاتىِ خود، ملّت ایران را به دمکراسى دعوت مى‏کنند! این یکى از طنزهاى بزرگِ امروز ما و این نقطه تاریخ است. همان کسانى‏که نظام طاغوتى شاه، نظام استبدادى دوران پهلوى، کودتاهاى نظامى و نظامهاى هیچ از دمکراسى نفهمیده و نشناخته را مورد قبول و تصدیق قرار مى‏دهند، نظام جمهورى اسلامى را که در طول بیست‏وچهار سال عمرش، بیست و چند انتخابات در آن برگزار شده و از رهبرى تا ریاست جمهورى تا نمایندگان مجلس و ارکان نظام آن، با واسطه و بى‏واسطه، به انتخاب مردم سرِ کار مى‏آیند و مردم آنها را مى‏شناسند و مى‏پسندند و انتخاب مى‏کنند، به دمکراسى و مردم سالارى دعوت مى‏کنند! این در حالى است که مردم‏سالارى و میل مردم به شرکت در انتخاب مسئولان، مثل کشور ما، در خود امریکا - که دشمنان ما و قدرتهاى گزافه ‏گوى امریکایى، از پشت بلندگوهاى خود، ملت ما و ما را مخاطب قرار مى‏دهند - وجود ندارد. رئیس‏جمهورِ امروز امریکا برخلاف قواعد مردم‏سالارىِ کشورش سرِ کار آمده است؛ این را همه مى‏دانند. آنها با نظامهاى استبدادى کنار مى‏آیند، چون تسلیم هستند؛ با نظامهایى که بر اثر کودتا به‏وجود آمده‏اند، کنار مى‏آیند، چون مطیع هستند؛ اما نظام اسلامى را چون معتقد به استقلال و متّکى بر ارزشهاى خود است و حاضر نیست سلطه آنها را بپذیرد، مورد انتقاد قرار مى‏دهند و به آن، تهمت استبداد و دیکتاتورى مى‏زنند، که مناسب خودشان است.
امروز همه تلاش جبهه دشمنان اسلام بر این متمرکز است که نهضت بیدارى اسلامى را در دنیا از بین ببرند. از همه‏جا هم بیشتر روى ملت و کشور ایران تکیه مى‏کنند و متمرکزند؛ چون ملت ایران به دنیا الگو داد و با افکار خود و مفاهیم جدیدى که در دنیا براى مسلمانان مطرح نمود و با جهاد جانانه‏اى که کرد و با شجاعتى که مرد و زن و جوان و پیر ایرانى در دوران بیست و چهار ساله عمر انقلاب از خود نشان دادند، توانست ملتهاى مسلمان را به خود متوجّه کند و موج بیدارى اسلامى را در کشورهاى اسلامى به‏ وجود آورد. از این‏روست که لذا با این کانون مرکزىِ بیدارى اسلام از همه‏جا و از همیشه دشمن‏ترند. این دشمنى را با غرض‏ورزیها، با اِعمال خباثت، با تبلیغات دروغین و با تندخوییهاى خشمگینانه نشان مى‏دهند؛ هدف هم این است که ملت ایران و مسئولان را مرعوب کنند و همه را بترسانند؛ از تجربه‏هاى ناموفّق خودشان که موجب غرور آنها شده است، استفاده کنند براى این‏که یک ملت به این عظمت و یک انقلاب و نظام به این استحکام را در مقابل خودشان وادار به عقب‏ نشینى کنند.

فرازی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى‏ در چهاردهمین سالگرد رحلت بنیانگذار جمهورى اسلامى ایران حضرت امام خمینى(ره) 14/3/1382

 

نظام جمهوری اسلامی، نظامی مستحکم و مردمی
در کشور ما، انقلاب‌ از روز اول‌، همه‌ی‌ نقشها در همه‌ی‌ امور را به‌ مردم‌ داده‌است‌. یعنی مجلس‌ را ـ که‌ محل‌ قانونگذاری‌ است‌ ـ مردم‌ تشکیل‌ می‌دهند و نمایندگان‌ مردم‌ به‌ آن‌ جا می‌روند و هیچ‌کس‌ هم‌ حق‌ ندارد نماینده‌ای را به‌ مردم‌ تحمیل‌ کند. یک‌ نفر نماینده‌ هم‌ از این‌ دویست‌ و هفتاد نفر، بدون‌ آرای مردم‌ به‌ مجلس‌ نمی‌آید. رئیس‌ جمهور را ـ که‌ مجری‌ امور و مدیر و رئیس‌ اداره‌ی‌ کشور است‌ ـ مردم‌ با آرای خودشان‌ انتخاب‌ می‌کنند. هر کسی‌ را که‌ دلشان‌ خواست‌، انتخاب‌ می‌کنند. اختیار با مردم‌ است‌.
این‌ وضعی که‌ انتخابات‌ ریاست‌ جمهوری در ایران‌ دارد، حتی در کشورهای‌ دموکراتیک‌ غرب‌ هم‌ این‌ وضعیت‌ نیست‌; چون‌ در آن‌ کشورها، احزاب‌ در مقابل‌ هم‌ صف‌آرایی می‌کنند و هر حزبی، اسم‌ کسی را به‌ عنوان‌ کاندیدا ذکر می‌کند. مردمی که‌ به‌ آن‌ کس‌ رأی می‌دهند، در حقیقت‌ به‌ آن‌ حزب‌ رأی می‌دهند و خیلیها آن‌ کس‌ را اصلا نمی‌شناسند. به‌ هر جهتی طرفدار این‌ حزبند و انگیزه‌های گوناگون‌ اقتصادی و سیاسی و غیرسیاسی موجب‌ می‌شود که‌ طرفدار فلان‌ حزب‌ باشند و به‌ خاطر طرفداری آن‌ حزب‌، به‌ کاندیدای آن‌ تشکیلات‌ رأی می‌دهند و خود آن‌ کاندیدا را هم‌ اصلا نمی‌شناسند.
در ایران‌، این‌گونه‌ نیست‌. در ایران‌، یکایک‌ کسانی که‌ کاغذ رأی را در صندوق‌ می‌اندازند، آن‌ شخص‌ را می‌شناسند و به‌ عنوان‌ رئیس‌ جمهور به‌ او رأی می‌دهند...
نتیجه‌ این‌ است‌ که‌ نظام‌، نظام‌ مستحکمی است‌; زیرا که‌ مردمی می‌باشد. آن‌چیزی که‌ به‌وسیله‌ی ابرقدرتها قابل‌ از بین‌ رفتن‌ است‌، عبارت‌ از حکومتی است‌ که‌ به‌ مردم‌ متکی نیست‌. آن‌ چیزی که‌ به‌ وسیله‌ی عوامل‌ سازمان‌ جاسوسی امریکا، در یک‌ کشور قابل‌ برداشتن‌ و گذاشتن‌ است‌، حکومت‌ یا دولتی است‌ که‌ با مردم‌ رابطه‌ای نداشته‌ باشد و پشتوانه‌ی عظیم‌ قوی مردمی، پشت‌ سرش‌ نباشد. حکومتی که‌ دشمن‌ خارجی می‌تواند چهار نفر را علیه‌ آن‌ به‌ کودتا وادار و تحریک‌ بکند، حکومتی است‌ که‌ روی تخت‌ حکومت‌ نشسته‌، اما مردم‌ به‌ او وصل‌ نیستند. مردم‌ برای خودشان‌ می‌روند و او برای خودش‌ حرکت‌ می‌کند.
نظامی که‌ در آن‌ حاکم‌ ـ چه‌ رهبر، چه‌ ریاست‌ جمهوری، چه‌ ریاست‌ قوه‌ی قضاییه‌، چه‌ مجلس‌ شورای اسلامی ـ متکی و متصل‌ به‌ مردم‌ و مورد علاقه‌ و پشتیبانی و حمایت‌ آنهاست‌، نظام‌ جمهوری اسلامی است‌ که‌ نه‌ امریکا و متحدانش‌ و نه‌ شرق‌ و غرب‌ ـ آن‌ روزی که‌ دو قدرت‌ بزرگ‌ در دنیا وجود داشت‌ ـ و نه‌ هیچ‌ قدرتی قادر نیست‌ این‌ نظام‌ و حکومت‌ را متلاشی و بلکه‌ متزلزل‌ کند.

فرازی از بیانات مقام معظم رهبری در خطبه های نماز جمعه 20/11/1368

 

انتخابات هم حق مردم و هم یک وظیفه ملی
کشور ما متکى به آراء مردم است. علت این‏که دشمنان ملت و طمع‏ورزان به این آب و خاک نتوانسته‏اند در طول بیست‏وشش سال گذشته گزندى وارد کنند، حضور و اراده و مشارکت مردم در صحنه‏هاى مختلف بوده است. راهپیمایى‏هاى شما در بیست‏ودوم بهمن یا در روز قدس و شرکت شما در انتخابات‏هاى گوناگونِ سالهاى گذشته، این کشور را بیمه کرده است. مشارکت در سرنوشت کشور علاوه بر این‏که در اداره و تعیین مدیریت کشور نقش دارد، در خنثى کردن دشمنىِ دشمنان هم بزرگترین نقش را ایفا مى‏کند.
نکته‏ى بعد این است که انتخابات، هم حق ملت است، هم یک وظیفه‏ى ملى است. نظام جمهورى اسلامى نظامهاى انتصابىِ قدرتها را نسخ کرد و انتخاب مردم را در مدیریت کشور داراى نقش کرد. این حق آحاد ملت است که بتوانند انتخاب کنند و در تعیین مدیر کشور داراى نقش باشند. از سوى دیگر وظیفه هم هست؛ به این خاطر که این شرکت مى‏تواند روح نشاط و احساس مسئولیت را همیشه در جامعه زنده نگه دارد و حضور مردم در صحنه را به رخ دشمنان این ملت بکشد. انتخابات فقط یک وظیفه نیست، فقط یک حق هم نیست؛ هم حق شماست، هم وظیفه‏ى عمومى است.
نکته‏ى بعدى این است که انتخابات ریاست‏جمهورىِ امسال نسبت به سایر انتخابات‏ها اهمیت بیشترى هم دارد؛ و آن به‏خاطر این است که در سال 1384 برنامه‏ى چهارم توسعه و پیشرفت کشور آغاز مى‏شود. این اولین برنامه در طول مدت اجراى سند چشم‏انداز بیست ساله است. امروز کشور ما به حول و قوه‏ى الهى به این توانایى و قدرت رسیده است که بتواند آینده‏ى بیست ساله‏ى ایران را طراحى کند و چشم‏انداز روشنى براى این مدت در جهت اهداف والا و حقوق طبیعى و شایسته‏ى این ملت ترسیم کند. این مدت بیست ساله، یعنى چهار برنامه‏ى پنج ساله. اولین برنامه، امسال آغاز خواهد شد. در آغاز برنامه، یک مدیریت کارآمد، با کفایت و پُرنشاط باید سر کار باشد تا بتواند سازه‏هاى این برنامه را مستحکم و استوار کند و پایه‏هاى این برنامه را به‏طور عمیق و محکم پى‏ریزى کند. اهمیت این انتخابات در این است که ملت ایران مى‏خواهد مدیرى را انتخاب کند که بتواند موانع اجراى برنامه را از سر راه ملت ایران بردارد؛ مثل بولدوزرى که موانع را برمى‏دارد تا جاده‏‌اى را صاف کند.
یک انسان قوى، با کفایت، داراى نشاط و شادابى و شوق به کار و احساس مسئولیت خواهد توانست حرکت بیست ساله به سمت چشم‏انداز را - که امسال این شروع انجام مى‏گیرد - با قوت و قدرت آغاز کند. مدیرى که ملت ایران در انتخابات برخواهد گزید، شروع‏کننده است؛ در واقع وارد کننده‏ى کشور در یک دوره‏ى جدید و در یک حرکت تازه به سمت همان چیزهایى است که ملت ایران به آن احتیاج دارد. در طول سالهاى گذشته، از بعد از جنگ تا امروز، کارهاى فراوانى در این کشور انجام شده؛ هر کس انکار کند، بى‏انصافى کرده است. ساخت زیربناهاى کشور، کارهاى عمرانى فراوان، پیشرفت‏هاى علمى و فناورى؛ بنابراین در همه‏ى زمینه‏ها کار شده است.
آنچه امروز مهم است، این است که همه‏ى بناهاى رفیعى که در طول این مدت به‏وجود آمده و ساخته شده است، تأثیر خود را در واقعِ زندگى مردم نشان دهد؛ آب عظیمى که پشت این سد متراکم شده و به‏وجود آمده است، به مزرعه‏ى زندگى مردم راه پیدا کند و نتایج این تلاش‏ها سر سفره‏ى مردم و در زندگى آنها دیده شود؛ این کار بزرگى است؛ این برداشتن موانع از سر راه را مى‏طلبد. تعیین مدیریت قدرتمند و توانایى به این ترتیب، جزو کارهاى امسال ملت ایران است.

فرازی از بیانات مقام معظم رهبری در صحن رضوی 1/1/1384

 

صحنه انتخابات یکی از جدی ترین و پر شورترین صحنه های مشارکت عمومی مردم
امسال، سال تجدید انتخابات ریاست جمهورى است؛ این هم مقطع بسیار مهمى است. هر انتخاباتى براى ملت ما و فضاى عمومى کشور مثل نسیمى است که فضا را تغییر مى‏دهد و معطر مى‏کند؛ هواى تازه‏یى در فضاى کشور به وجود مى‏آورد و امیدهاى تازه‏یى در دل‏ها برمى‏انگیزد. صحنه‏ى انتخابات - بخصوص انتخابات ریاست جمهورى - یکى از جدى‏ترین و پُرشورترین و پُرجاذبه‏ترین صحنه‏هاى مشارکت عمومى مردم است.
براى ملت ما این انتخابات مهم است؛ همچنان که براى دشمنان ما هم این انتخابات مهم است. از چند ماه قبل برنامه‏هاى تبلیغاتى دشمنان روى انتخابات ریاست جمهورى در 27 خرداد متمرکز شده. آنچه آنها درباره‏ى انتخابات مى‏خواهند، درست نقطه‏ى مقابلِ چیزى است که منافع ملى کشور و ملت ما آن را مى‏طلبد. آنها مى‏خواهند انتخابات بى‏رونق باشد و مردم در انتخابات شرکت نکنند. آنها مى‏خواهند انتخابات، اطمینان و اعتمادى را در مردم به‏وجود نیاورد. امروز تبلیغاتِ تبلیغاتچى‏هاى خارجى روى این نقطه‏ها متمرکز است؛ مردم را نسبت به انتخابات دلسرد، بى‏اعتماد و بى‏اعتنا کنند؛ درست نقطه‏ى مقابلِ آن چیزى که براى ملت و کشور ما مهم است.
انتخابات مى‏تواند براى کشور و ملت ما یک وسیله‏ى مصونیت و یک نمودار اقتدار باشد و ملت و نظام اجرایى کشور را در مقابله‏ى با چالش‏هاى گوناگون جهانى، از گذشته مستحکم‏تر کند. انتخابات مى‏تواند نظام جمهورى اسلامى را جوان‏تر از آنچه هست، بکند. انتخابات پُرشور از سوى مردم مى‏تواند روز نویى را براى آنها رقم بزند. انتخابات، هم در صحنه‏ى خارجى و در مقابل چشم بیگانگان، هم در صحنه‏ى داخلى، و هم براى پیشرفت کشور، یکى از مهمترین و اساسى‏ترین رویدادهاست. دشمن مى‏خواهد انتخابات نباشد. اگر مى‏توانستند روى مردم و یا گروه‏هاى سیاسى اثر بگذارند، کارى مى‏کردند که اصلاً انتخابات برگزار نشود؛ کارى که در انتخابات مجلس هفتم مى‏خواستند انجام دهند و مایل بودند اساساً انتخابات برگزار نشود.
این‏که یک نظام اسلامى - نظامى زیر پرچم توحید و دین - مى‏تواند مردم سالارى را به شکل آشکار و واضح و با زبان گویا در مقابل چشم مردم جهان قرار دهد، درست عکس تبلیغات استکبارىِ دنیاى لیبرال دمکراسى است. آنها مى‏خواهند بگویند مردم سالارى منحصر در ماست. نمى‏توانند این را تحمل کنند که یک نظام اسلامى و دینى، با ارزش‏هاى والاى ایمانىِ خود بتواند مردم سالارى را این‏طور نهادینه کند. در طول بیست‏وپنج سال، حداقل بیست‏وپنج انتخابات در این کشور برگزار شده است و مردم پاى صندوق‏ها رفته‏اند و گزینه‏ها و خواست خودشان را تحقق بخشیده‏اند و مسئولان را خودشان انتخاب کرده‏اند. بنابراین انتخابات ریاست جمهورى بسیار مهم است.
انتخابات دارد نزدیک مى‏شود. مردم باید آگاهانه پاى صندوق‏هاى رأى بروند و انتخاب کنند. همان‏طور که عرض کردیم، انتخابات جلوه‏ى بسیار زیبا و جذاب مشارکت عمومى است؛ مؤثرترین وسیله براى این است که هر فردى بتواند آرمان‏ها و خواست‏ها و مطلوبِ خود را در قالب اجرایى قرار دهد و آن را به تحقق نزدیک کند. اگر کسى را طبق آرمان‏ها و آرزوهاى خودتان انتخاب کردید، این امکان که آن آرزوها تحقق پیدا کند، به واقعیت نزدیک مى‏شود. کسى که فکر مى‏کنید براى تحقق خواست‏ها و آرزوها و گشودن گره‏هاى مهمى که براى شما در زندگى مطرح است، مناسب و شایسته است، وقتى او را انتخاب کردید، در واقع بلندترین قدم را برداشته‏اید؛ براى این‏که این مشکلات از بین برود. هر خواسته‌ای - چه مادى و چه معنوى - در این انتخاب و در تعیین مسئول قوه‏ى اجرایى مى‏تواند تحقق پیدا کند.

فرازی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى‏ در اجتماع بزرگ مردم کرمان‏ 1384/2/11

 

مشارکت عمومی –همبستگی ملی
چند هفته‏ دیگر انتخابات داریم؛ این انتخابات، مهم است. من در سفر کرمان هم درباره‏ى انتخابات مطالبى عرض کردم. برادران و خواهران عزیز! این انتخاب، مهم است. این سخن در واقع خطاب به همه‏ى ملت ایران است. اصل حضور مردم در صحنه‏ى انتخابات مهم است؛ زیرا مشارکت عمومى نشان‏دهنده‏ى همبستگى ملى است و همبستگى ملى مى‏تواند در مقابل توطئه‏هاى دشمنان به کشور مصونیت ببخشد. دشمن از اختلافات سود مى‏برد و از تشتت آراء مردم سوء استفاده مى‏کند. دشمن از دودستگى‏ها و فتنه‏گرى‏ها و جنگ‏افروزى‏هاى داخل کشور استفاده مى‏کند. وقتى یک ملت یکپارچه و یکدست باشد و مسئولان کشور همه با یکدیگر همدل و همراه باشند، شمشیر دشمن کُند مى‏شود و جرأت نمى‏کند به چنین کشور و ملتى نظر بد بیندازد و با او به چشم توطئه نگاه کند. مشارکت مردم در امر انتخابات مى‏تواند این همبستگى ملى را در مقابل چشمان دشمنِ عنود و حیله‏گر به نمایش بگذارد و به ملت و کشور ما مصونیت ببخشد. لذا من بارها گفته‏ام که اصل حضور مردم در انتخابات، حتّى از انتخاب اصلح هم مهمتر است؛ اگرچه انتخاب اصلح هم بسیار اهمیت دارد.

فرازی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در اجتماع بزرگ مردم جیرفت‏ 1384/2/17

 

مشارکت حد اکثری
الان مسئله‏ى انتخابات ریاست جمهورى هم مطرح است؛ این خودش میدان عظیم و خیلى خوبى است. مسأله‏ى اول، مشارکت است. در زمینه‏ى مشارکت مردم، هر طور که مى‏توانید، روى خانواده‏ها و دوستانتان کار کنید. مشارکت، یکى از اساسى‏ترین مسائل است. حضور مردم براى پیشرفت و صیانت کشور لازم است. نه این‏که اگر عده‏ى زیادى شرکت نکردند، اینها به نظام «نه» گفته‏اند؛ به‏هیچ‏وجه این‏طورى نیست. آنهایى که به‏خاطر «نه» گفتنِ به نظام نمى‏آیند، درصد خیلى کمى‏اند. یک‏عده به‏خاطر بى‏حالى نمى‏آیند؛ یک‏عده به‏خاطر بى‏حوصلگى نمى‏آیند؛ یک‏عده روز جمعه کار دیگرى دارند و نمى‏آیند؛ اینها را شما راه بیندازید. والّا کسانى‏که معتقد به نظام و قانون اساسى نیستند و دلشان براى بیگانگان و نفوذ آنها پر مى‏زند و منتظر آمدن بیگانگان هستند، درصد بسیار کمى‏اند. خیلى‏ها ممکن است پاى صندوق‏ها نیایند؛ به‏خاطر این‏که حوصله‏اش را ندارند، وقتش را ندارند، درست اهمیت قضیه را نمى‏دانند، متوجه تأثیر رأى خودشان نیستند یا به کسى که به او اطمینان و اعتماد کنند، نرسیده‏اند؛ یا کسى را هم که شناخته‏اند، نپسندیده‏اند؛ لذا نمى‏آیند. تلاش شما باید این باشد که مشارکت را به معناى حقیقى کلمه حداکثرى کنید. شما دانشجویید، فرزانه‏اید، روشنفکرید و معیارها را هم مى‏دانید؛ بنابراین نگاه کنید ببینید با معیارهاى جمهورى اسلامى، در میان نامزدهاى انتخاباتى چه کسى کفایت و نشاط و توانایى لازم را دارد و مى‏تواند وارد این میدان شود و با چالش‏هاى گوناگون دست و پنجه نرم کند و تحت تأثیر دشمن نیست و دشمن از آمدن او خوشحال نمى‏شود.
امریکایى‏ها - مثل یاوه‏گویى‏هاى همیشگى‏شان - باز شروع کرده‏اند که فلانى باید بیاید، فلانى باید نیاید؛ به شما چه نادان‏ها؟! نمى‏دانند که هرچه بگویند، مردم عکس‏اش عمل مى‏کنند. مى‏گویند: چرا نظارت هست؟ چرا فلان دسته نتوانسته ‏اند بیایند؟ چرا فلان‏ کس نتوانست بیاید؟ در کشورهاى خودشان انواع و اقسام نظارت‏هاى استصوابىِ غلیظ به شکلهاى پیچیده وجود دارد. در کشورهاى غربى همه‏ جا موانع حذفىِ فراوان وجود دارد. الان در امریکا یک نفر را نشان بدهند که در طول دویست سال گذشته بیرون از دو حزب معروف امریکا سر کار آمده و رئیس‏ جمهور شده. این معنایش چیست؟

فرازی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى‏ در دیدار دانشجویان و اساتید دانشگاه‏هاى استان کرمان 19/2/1384

 

انتخابات عرصه‌ی یک امتحان الهی
نکته‏ اول این است که آنچه امروز در سطح کشور در زمینه‏ى انتخابات جریان دارد، همان چیزى است که براى ملت ایران و براى سرنوشت این کشور، امرى لازم و ضرورى و مطلوب است. شور و شوق انتخابات، همه‏جا را فرا گرفته است و همه احساس می‏کنند که در این امر بزرگ، سهیم و شریکند.
ملت احساس مى‏کند که آینده امور اجرایى کشور در دستان اوست؛ زیرا یک نفر را در رأس قوه‏ مجریه مى‏فرستد. آینده‏ سازندگى کشور، اداره‏ کشور، روابط کشور، فرهنگ کشور، اقتصاد کشور، مسایل اجتماعى، مسایل انسانى، همه و همه از همین ‏جا آغاز مى‏شود. یک دوره‏ى دیگر به دنبال دوره ‏هاى گذشته - که بحمداللَّه با موفقیت همراه بوده است - در پیش است. مردم احساس مى‏کنند که در این قضایا سهیمند. این، درست همان چیزى است که ما آن را از خداى متعال مى‏خواستیم و دشمن مایل نبود و در دل از آن ناراحت بود و مى‏خواست این‏گونه نباشد. دشمن مى‏خواست که انتخابات در ایران با استقبال عمومى مواجه نشود؛ اما امروز عکس آنچه که دشمن مى‏خواهد، در صحنه مشهود است. همه منتظر روز جمعه ‏اند. همه منتظرند که بتوانند به آن کسى که مورد علاقه ‏شان است و به تشخیص آنها اصلح است، رأى بدهند. این، چیز خیلى خوب و برجسته‌ای است.
من از همه‏ى ملت ایران مى‏خواهم که به امید خدا و با توکل به پروردگار، همین احساس مسئولیت را تا هنگام رفتن به پاى صندوقهاى رأى و انداختن رأیشان در داخل صندوق حفظ کنند. ان‏شاءاللَّه عدد بالایى از مردم در این امتحان الهى شرکت بکنند و دین خودشان را به کشور و انقلاب ادا کنند و سهم خویش را در آینده‏ى کشور ایفا نمایند. این، آن چیزى است که دشمن را بشدت زخم خورده خواهد کرد. در واقع، رفتن مردم با تعداد زیاد آرا پاى صندوقهاى رأى و جمع شدن آراى زیاد براى مجموعه ى نامزدها، دشمن را مأیوس خواهد کرد. جمع شدن آراى زیاد در اصل انتخابات، مهم است. این، در واقع رأى به استقلال کشور و رأى به تبعیت از نظام و همراهى با رهبرى است. مردم با این کار، دشمن را مأیوس کنند و در واقع به دهان او مشت بکوبند.
نکته‏ دوم این است که سعى کنید این حرکت زیبا و این حرکت عظیم مردمى را - که حقیقتاً یک آزمایش بزرگ مردمى و ملى و اسلامى است - با همان نزاهت و طهارت و پاکیزگى‏یى که مطلوب اسلام است، پیش ببرید. البته متن و عموم مردم عزیز کشور ما، همین‏طورند. سعى کنید کدورت ایجاد نشود. مسابقه ‏ى انتخاباتى، ضمن این‏که یکى از جدیترین کارهاى یک ملت است و به هیچ‏وجه جنبه‏ى شوخى و بازى در آن نیست و بسیار جدى است؛ اما شبیه مسابقات ورزشى است. در مسابقات ورزشى همه تلاش مى‏کنند؛ اما کسانى که اهل اخلاق و اهل فهمند، این تلاش را با کارهاى زشت و نامناسب همراه نمى‏کنند.

فرازی از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با خانواده‏ هاى معظم اسرا و مفقودان جنگ تحمیلى 1/2/1376

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط مباشری 90/12/4:: 6:50 صبح     |     () نظر


----------

Java Codes