راهکارهاى تحقق شعار جهاد اقتصادى
رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزى هر سال، جهتگیرى فعالیتهاى مردم و مسؤولان نظام را با تعیین و اعلام نام براى آن سال مشخص مىفرمایند. این نامگذارىها در واقع استراتژىهاى نظام جمهورى اسلامى ایران هستند که توسط ولى امر مسلمین تبیین مىشوند.
پس از آنکه رهبر عظیمالشان انقلاب، سال 1388 را به عنوان "سال اصلاح الگوى مصرف" و سال 1389 را به نام سال "همت مضاعف و کار مضاعف" نامیدند، با نامگذارى سال 1390 به عنوان سال "جهاد اقتصادى" به سال جارى نیز عنوانى اقتصادى دادند تا نشاندهنده دغدغه و تأکید معظم له بر حل مشکلات مردم در این زمینه باشد و از این حیث یک پیوستگى ضرورى بین نامگذارى این سه سال متوالى قابل مشاهده است که مسلماً تأمین منافع ملى را در پى خواهد داشت.
با توجه به اینکه حوزه اقتصاد یکى از حوزههاى مهم و ملموس در زندگى مردم به شمار مىرود و امروزه به عنوان اولویت نظام مطرح است، نیاز به انجام اقدامات جهادى اجتنابناپذیر است و از این رو باید به عنوان یک وظیفه دینى و ملى مورد توجه همگان بخصوص مدیران حوزههاى مختلف از بخشهاى دولتى و غیردولتى قرار گیرد تا عنوان "جهاد" براى آن اهتمامها زیبنده باشد.
واقعیت امر این است که در 33 سال گذشته، با همراهى تنگاتنگ مردم با مسؤولان کشور، کارآمدى جمهورى اسلامى ایران، در عرصههاى مختلف، نظیر توسعه و آموزش نیروى انسانى، توسعه و جهش علمى، دستاوردهاى فناورىهاى نوین، حفظ مرزها و سرحدات و امنیت ملى، تأمین امنیت داخلى کشور، بهداشت و زیرساختهاى درمانى، بیمههاى همگانى، توسعه راهها و ناوگان حمل و نقل و... به خوبى اثبات و نشان داده شد و به همین دلیل نظام سلطه در شرایط انفعالى قرار گرفت.
وقتى دشمن در عرصههاى مختلف که به بخش اندکى از آنها اشاره شد، شکست خورد و متوجه توان جمهورى اسلامى شد، تنها برگى که در دستانش باقى مانده است و در سالهاى اخیر از آن استفاده مىکند، ایجاد ناکارآمدى در برنامههاى اقتصادى کشور و مانور تبلیغى روى آن مىباشد تا رابطه مردم و نظام اسلامى را سست کند و به همین دلیل بر طبل تحریمهاى اقتصادى با شدت بیشترى مىکوبد.
البته باید توجه داشت که غربىها، با زیادهخواهىهاى متکبرانه خود، از ابتداى پیروزى انقلاب اسلامى تاکنون به انواع تحریمهاى ناجوانمردانه بر علیه ملت ایران مبادرت کردند که تحریمهاى اقتصادى در سالهاى اخیر به حربهاى جدى براى ناراضى کردن مردم و توقف برنامه هستهاى کشورمان مورد استفاده قرار گرفت، اما همچنان که مردم ایران در 33 سال گذشته، با تدابیر امام راحل و رهبرى عزیز، از گردنههاى متعدد توطئه و فتنه به سلامت عبور کردهاند، این بار نیز پیروز صحنه جنگ اقتصادى خواهند بود.
بنابراین در چنین شرایطى نه تنها باید تحریمها را خنثى کرد، بلکه باید از آنها فرصتهایى ساخت تا بتوان جامعهاى را که در آن فقر، گرانى، بیکارى و فساد وجود نداشته باشد، براى مردم کشورمان تدارک دید و علاوه بر این، الگویى براى سایر کشورهاى استقلالطلب ارائه داد. راهبرد اصلى این موضوع همین استراتژى " جهاد اقتصادى" است که تجویز شده است.
مقام معظم رهبرى قبلا در توضیح لفظ "جهاد" فرمودند که جهاد یعنى مبارزه. یعنى تلاش پر نیرو در مقابل یک مانع یا یک دشمن؛ جهاد در زبان عربى عیناً به همین معناست یعنى مبارزه. در قرآن و حدیث هم به همین معناست. جهاد یعنى جد و جهد همراه با زحمت و چالش با موانع.
شایان توجه است که مفهوم جهاد به تلاشى مقدس اطلاق مىشود که در گفتمان دینى معنا و مفهوم پیدا مىکند. وقتى عمل خیرى مزین به صفت مقدس "جهاد" باشد، مىتواند برکات زیادى را نصیب مردم کند، همچنان که "جهاد سازندگى" این گونه بوده است. از این رو مقام معظم رهبرى براى بهبود اقتصاد کشور که در رسانهها از آن به عنوان تحول اقتصادى یا انقلاب اقتصادى یا سایر عناوین مشابه یاد مىشود، پیشوند "جهاد" را الحاق فرمودند تا علاوه بر آنکه مبین جد و جهد مقدس در این عرصه مىباشد، رشد اقتصادى با فرهنگ دینى و اعتقادى مردم و مسؤولان گره بخورد و یک فعالیت صرفا مالى و اقتصادى تلقى نشود، همچنان که در زمان جنگ تحمیلى نیز فعالیتهاى نظامى را دفاع مقدس و جهاد مىدانیم. در نظریه اسلامى، پیشرفت همه عرصهها و نظامات زندگى از جمله نظام اقتصادى در ذیل رهبرى فرهنگ نظام و تربیت انسان مؤمن و خداشناس شکل مىگیرد. بنابراین شاخصهاى جهاد اقتصادى در بیان رهبرى را به اختصار مىتوان چنین بر شمرد:
- دارا بودن روحیه جهادى
- استحکام تدین و معنویت
- پرهیز از درگیرى و مسائل حاشیهاى و رعایت الزامات جهاد اقتصادى
- اتحاد و همبستگى ملى و استفاده از توانمندىها و خلاقیت
- هماهنگى مسؤولان در خدمت صادقانه
- عدم برخورد شعارى و طراحى فکرى و اقدام عمل با همت جهادى
ماهیت جهاد اقتصادى
ماهیت جهاد اقتصادى بر عناصر ذیل استوار است:
اول: در ماهیت جهاد، تقرب الهى نهفته است و هر کارى اگر چه با جهد و کوشش عظیم رخ دهد اما در آن قصد و تقرب الهى وجود نداشته باشد و صبغه الهى نداشته باشد، نمىتواند آرم مبارک جهاد را بر پیشانى خود داشته باشد. لذا بدون شک و تردید، جهاد اقتصادى مىبایست بر پایه فرهنگ اسلامى شکل گیرد و به تقویت فرهنگ اسلامى نیز منجر شود.
دوم: در جهاد اقتصادى نوعى قربانى کردن منافع فردى، حزبى و گروهى در پیش پاى منافع و مصالح جامعه اسلامى نهفته است، بر این اساس آنان خود را سربازان و افسران و مدیران و فرماندهان این میدان مىدانند، باید آماده فداکارى و ایثار منافع فردى به هدف تأمین مصالح اجتماعى باشند.
سوم: در ماهیت جهاد اقتصادى نوعى جهش اقتصادى خارج از روال معمول نهفته است، گویى قرار است حرکتى فراتر از روند معمول در اقتصادى کشور رخ دهد. بنابراین همه شاخصها و مولفههاى اقتصادى در سال جارى باید با جهش جدى روبهرو شوند و این نیازمند وحدت ملى و عزم ملى است، لذا نباید اجازه داد که با اصل شدن مسائل حاشیهاى، رخنهاى در این حرکت جدى ایجاد شود.
چهارم: عرصه جهاد، عرصه مقابله با دشمن است. دشمنان همیشگى انقلاب اسلامى و در رأس آن استکبار جهانى و ایادى داخلى آن، در این سالها هر کارى که توانستهاند براى جلوگیرى از حرکت رو به رشد انقلاب اسلامى و به تبع آن جریان بیدارى اسلامى انجام دادهاند، به گونهاى که مىتوان گفت: هیچ طرح و برنامه و نقشه هویدا نشدهاى ندارند. در عرصه اقتصادى نیز شاهد تحریمها و کارشکنىها در کنار سنگاندازىهاى ستون پنجم دشمن بودهایم، لذا این عرصه نیز یک میدان مبارزه جدى را فراهم آورده است.
در سال جهاد اقتصادى امید آن است که بر شکستهاى دشمن در این عرصه نیز افزوده شود و تهدیدها به فرصتها تبدیل گردد و این خود الگوى دیگرى شود براى حرکت بیدارى اسلامى.
پنجم: جهاد اقتصادى بدون تلاش فوقالعاده تحققپذیر نیست و این حلقه ارتباطى شعار سال90 با شعار سال 89 است. لذا هر فرد مسلمانى در هر عرصهاى که فعالیت مىکند، مىبایست با همت و کار مضاعف در عرصه جهاد اقتصادى و در بستر ولایتمدارى و فرهنگ اصیل اسلامى در عرصه جهاد اقتصادى حضور یابد.
در پایان اگر مقدمات فوق تمام تلقى شود، پیداست که از سوى رهبر حکیم انقلاب اسلامى یک تحول عظیم اقتصادى در دامان یک تحول عظیم فرهنگى انتظار کشیده مىشود و باز بر این امر تأکید مىگردد که در این رویکرد به اقتصاد، فرهنگ، اساسىترین گام در نظر و عمل و گفتار است. چرا که نتیجه جهاد اقتصادى در فرهنگ اسلامى تحقق پیشرفت توأمان با عدالت در کشور است. این رویکرد دقیقا برخلاف رویکرد غربى توسعه است که نظام اقتصادى نقش رهبرى همه نظامات زندگى از جمله فرهنگ و تعلیم و تربیت را ایفا مىکند.
کلمات کلیدی: